Keuzes keuzes keuzes… wat voor website heb jij nodig?

Eigenlijk heeft iedere zelfstandige, MKB-ondernemer of starter wel een website of snapt dat hij die nodig heeft. Maar wat voor type websites zijn er nou eigenlijk? En welke sluit nu aan bij jouw business. Om het je gemakkelijk te maken heb ik hier een overzichtje met de verschillende type websites en welke bij welk categorie business het beste past.

De verkoop website

Een website gericht op het verkopen van producten, we kennen dit soort websites als webshop. Voorbeelden zijn Coolblue, Bol, en Zalando. Net zoals in de normale winkels in de stad moeten de producten verleidelijk worden gepresenteerd.

Een lead website

Doel van dit type website is het generen van leads, we kennen allemaal de sales funnel. Meer leads betekend uiteindelijk meer orders. Op de website worden de producten en/of diensten getoond met een offerte of meer informatie knop erbij waar contact gegevens dienen te worden ingvoer.

Branding website

Met dit type website heb je als doe om je merk kracht bij te zetten en meer informatie te geven over je merk. Je wil dat je merk bekender wordt en dat de beleving en waardering voor je merk verbeterd.

Publicatie website

Kenmerk van dit type website is het publiceren van artikelen, nieuwsberichten. Denk aan nu.nl of businessinsider.nl, inhoud is het belangrijkste aspect. Het verdien model is gebaseerd op advertentie inkomsten en abonnementen.

Informatieve/dienstverlenende website

Hier gaat het vooral om een online klantenservice, dit kan in de vorm van een helpdesk, reisplanner of andere digitale diensten. Denk ook aan calamiteitenwebsites als die van de politie of de belastingdienst.

 

Maar welke soort website past er nou bij jouw bedrijf?

Elk van bovengenoemde websites heeft een ander doel, in de praktijk blijkt dat een combinatie van meerdere typen websites het beste werkt voor een bedrijf.

Om vast te stellen welke combinatie jij nodig hebt moet je eerst de doelen bepalen. Bekijk ook welke doelen prioriteiten hebben boven de andere. Bekijk ook de websites van je concurrenten en andere bedrijven in jouw marktsegment en bekijk wat zij hebben gedaan. Zet dit alles op een rijtje en probeer aan te sluiten bij deze ‘’standaard’’ gebruik de zelfde sitemap en structuur maar wijk af in de ‘’look and feel’’ wees uniek en maak de website helemaal volgens jouw huisstijl dit is waar jij je onderscheid.