Meer bezoekers naar je website

Je hebt een website en nu wil je meer bezoekers aantrekken, maar hoe doe je dat? In dit item willen we een aantal manieren bespreken om dat te doen.

Wanneer iemand een zoekterm invoert in een zoekmachine dan laat de zoekmachine resultaten zien die aansluiten bij de zoekopdracht. Als jouw product/dienst aansluit bij die zoekwoorden dan wordt jouw website dus getoond in de resultaten. Er zijn twee manieren hoe je ervoor kunt zorgen dat je in de resultaten getoond wordt. Over beide opties valt veel te vertellen, in dit artikel zullen we de hoofdlijnen behandelen.

  • Search Engine Optimalisatie (SEO)

De eerste methode is zoekmachine-optimalisatie, ook wel beter bekend als SEO (Search Engine Optimalisatie. Met deze methode zorg je ervoor dat je website ‘gratis’ hoger in de zoekresultaten komt. Bij SEO draait het om het tonen van jouw website aan de juiste doelgroep. Hoe hoger de relevantie van jouw producten en diensten, hoe hoger jouw website getoond wordt in de resultaten. Een zoekmachine bepaalt de relevantie van een webpagina aan de hand van zoekwoorden. Het belang van de juiste zoekwoorden en het gebruik hiervan delen mee in het succes van SEO. Een SEO-plan helpt om de zoekwoorden te bepalen en om een strategie te bepalen over hoe de zoekwoorden het best toegepast kunnen worden.

  • Search Engine Marketing (SEM)

De tweede manier is zoekmachine-marketing ook wel SEM (Search Engine Marketing) met deze methode kan je ‘’advertentie ruimte kopen in de zoekresultaten’’. Bij SEM betaal je dus voor een plek in de zoekresultaten. De advertentie verschijnt dan boven de organische zoekresultaten wanneer er op de door jouw aangegeven specifieke woorden wordt gezocht. Bij de grote zoekmachines kunnen er dus meerdere mensen tegen elkaar opbieden voor de advertentieruimte. Op populaire zoekwoorden is er dan ook een hevige concurrentiestrijd gaande om bovenaan te komen.

Zoekmachines zijn een goede plek om aandacht te trekken van potentiële bezoekers, maar we doen natuurlijk veel meer op het internet, we lezen het nieuws, bekijken video’s, bekijken de sportuitslagen en lezen artikelen. Naast al deze informatie zie je vaak advertenties. Deze advertenties noemen we display-advertenties. Deze kunnen verschijnen in de vorm van teksten, foto’s en video’s. Op al deze advertenties kun je dan vervolgens klikken als je geïnteresseerd bent geworden door de inhoud. Dit is wederom een vorm van SEM.

Nu je weet hoe je online mensen kunt bereiken en door te snappen hoe zij jouw website kunnen vinden is het nu aan jou om je website een flinke boost te geven. Hoe meer je met online marketing aan de slag gaat, hoe groter de kans is dat je juist die waardevolle klanten bereikt.

Online vinbaarheid verbeteren met SEO en Uzuyo