De basis van organisch gevonden worden met deze 5 basisprincipes

Met alle online marketing die tegenwoordig elke seconden op het internet wordt gezet en de steeds slimmer wordende consument in hun online zoektocht naar antwoorden, is het lastiger dan ooit om de aandacht van publiek te krijgen en vast te houden. Als gevolg hiervan is de kwaliteit van de inhoud van de website en het SEO plan nog nooit zo belangrijk geweest. Zoals de doorgewinterde online marketeers nu wel weten heeft SEO een revolutie doorgemaakt de afgelopen jaren. Waar vroeger nog keyword gerichte content zorgde voor een prima ranking is dat nu compleet veranderd. De 2.000.000.000.000 zoekopdrachten per jaar zorgen voor zoekresultaten die de perfecte balans hebben tussen de juiste inhoud en het beste gebruikersgemak. Ook is het overtuigen van de zoekmachine crawlers belangrijker dan ooit.

Het is dan ook onvermijdelijk dat je bij het creëren van de perfecte inhoud voor mens en zoekmachine crawler niet een aantal fouten maakt. Maar het goede nieuws is dat velen gemakkelijk te vermijden zijn. Juist daarom heb ik hieronder een lijst gemaakt met de meest voorkomende SEO fouten en tips.

#1 – Content optimaliseren voor één keyword

In “the good old days of SEO”, was het gebruikelijk om webpagina’s met een bepaald keyword waar je goed op wilde scoren te optimaliseren. Tegenwoordig zorgt dit niet alleen voor zeer slechte gebruiksvriendelijkheid maar zorgt er ook nog een voor dat de steeds slimmer wordende zoekmachine crawlers deze strategie zijn gaan herkennen en hun rug toekeren.

Tip: optimaliseer je pagina niet gericht op één keyword! Wees creatief, hoe kan je jouw content meer invulling geven met bijvoorbeeld gerelateerde zoektermen.

#2 – Verwaarlozing van gedateerde content

Laten we eerlijk zijn, we doen het allemaal. Een hele historie aan pagina’s die je al jaren hebt maar waar je al jaren niks meer aan gewijzigd hebt. Er is nadat je een webpagina hebt gemaakt en gepubliceerd niet meer naar omgekeken. Door deze content weer te updaten houdt je het relevant voor zoekers.

Tip: bekijk je site analyse en bekijk wat de meest en minst bekeken pagina’s of blogposts zijn. Doe een keyword analyse en bekijk of je met deze nieuwe keywords de pagina weer een nieuwe boost kan geven.

#3 – Het vergeten van de mobiele gebruiker

Het maakt niet uit of jouw website gericht is op de B2C of B2B markt, de gebruikers van internet gebruiken hun mobiele telefoon en/of tablet. Als jouw website niet mobile friendly is zal dit dus een negatieve impact hebben op de gebruiksvriendelijkheid.

Tip: maak de nodige aanpassingen zodat jouw website mobile friendly en responsive is. Probeer ook je content zo te maken dat hij ook goed gebruikt en bekeken kan worden op een mobiele telefoon.

#4 – Geen snelheid optimalisatie

Deze is nogal simpel, een snelle website zorgt voor een betere crawl rate en een betere user experience.

Tip: gebruik de tools die zoekmachines je al aanbieden zoals bijvoorbeeld: Google PageSpeed Insights. Deze tools zullen aanpassingen aangeven die jij dan weer kan doorvoeren op je website. Denk aan browser caching, optimaliseren van afbeeldingen en minder gebruik maken van JavaScripts.

#5 – Niet optimaliseren van de URL slug

Zoals zoveel gebruiken we vaak de titel van onze blog of pagina als url slug, dit kan zorgen voor erg lange urls wat weer totaal niet meehelpt met de indexatie van de zoekmachines.

Tip: houdt de URL (geoptimaliseerd) kort en krachtig met de juiste keywords. Wees consistent en houdt een bepaald structuur aan met de opmaak van de slug van de URL en het zal het indexatie en crawl proces helpen.

Houd deze 5 principes voor search engine optimalisatie in je hoofd bij het maken en bijhouden van je website en je zult resultaten zien!